Skip links

آماده سازی سطح ایمپلنت به روش SLA

آماده سازی سطح ایمپلنت به روش SLA

سطح SLA برگرفته از عبارت Sand blasted Long grit Acid etched است که روشی برای سند بلاست کردن  ایمپلنت میباشد. حرف S مخفف Sand blast که در اینجا به معنای پاشش ذرات آلومینا میباشد. حرف L مخفف Large grit به معنای دانه های درشت سند بلاست و حرف A مخفف Acid etched ست که به معنای شست و شوی اسیدی میباشد. در این روش، تیتانیوم بعد از سند بلاست شدن، برای اسید شویی ارسال میشود. اسید شویی توسط اسید هیدروکلریک و اسید سولفوریک انجام میشود. نتیجه آن خشونت سطحی ایده آل و جوش  خوردن بهتر فیکسچر به استخوان و از بین رفتن مواد بر روی سطح فیکسچر میباشد. در این مرحله، برای اینکه داخل فیکسچر آسیب نبیند، باید سطح داخلی آن توسط تفلون پوشانده شود که انجام این مرحله مستلزم صرف  زمان و هزینه زیادی میباشد. به عبارت دیگر، ذرات آلومینا به عنوان ماده بلاست استفاده میشوند و بعد از آن قطعات در ظرف آب فوق خالص به روش التراسونیک شستشو و خشک میشوند؛ سپس قطعات سند بلاست شده در محلول گرم HCL/H2SO4 تحت فرآیند اسید اچینگ قرار میگیرند و مجددا با آب فوق خالص به روش التراسونیک شسته، تمیز و خشک میشود. فرآیند سند بلاست زبری سطح ایمپلنت را در بازه 1-2 میکرون قرار میدهد. سپس اسید اچینگ حفره های کوچکتری در مقیاس میکرون یا زیر میکرون بر روی سطح ایجاد میکند. فرآیند اسید اچینگ همچنین سطح ایمپلنت را از ذرات ساینده میشوید. SLA تأثیرات سودمندی بر زیست سازگاری و تشکیل استخوان
اطراف ایمپلنت دارد. با وجود کاهش اندک در مقدار زبری پس از اسید اچینگ، سطح همگن تری با میکرو حفره های کوچک به دست می آید. اغلب ایمپلنت های موجود در بازار ایران نیز از همین سطح بهره مند هستند. برندهای معروفی مانند Straumann ، SPI ، Zimmer و نیز اغلب ایمپلنت های کره ای این سطح را نیز دارند. البته فرمولاسیون هر شرکت برای رسیدن به SLA متفاوت و کاملا محرمانه است. اغلب کمپانی های بزرگ، نوع ذرات جهت سندبلاست، اندازه ذرات، مدت سندبلاست، نوع اسید به کار رفته، غلظت اسید و غیره را کاملا مخفی نگاه می دارند. از مزیتهای این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سبب افزایش زبری و بینظمیهای سطحی میشود. همچنین فرآیند اسید اچینگ که در ادامه انجام میشود، افزایش زبری در هر دو سطح ماکرو و میکرو را تضمین میکند.
  • سطح درمان شده از طریق SLA ، به دلیل افزایش تکثیر استئوبلاست و چسبندگی سلولی به سطح ایمپلنت، منجر به افزایش تماس استخوان به ایمپلنت میشود. این موارد در فرآیند استخوان سازی (اسئواینتگریشن) نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. سطح زبر در مقایسه با یک سطح نرم، انرژی سطحی بیشتری دارد. بنابراین این روش میتواند علاوه بر بهبود اسئواینتگریشن، آن را سرعت ببخشد.
  • این روش پایداری مکانیکی ایمپلنت را افزایش میدهد. بنابراین پیوند تقویت شده بین استخوان و ایمپلنت در مقابل نیروهای برشی و پیچشی مقاومت بیشتری کرده و طول عمر ایمپلنت را افزایش دهد.

 

مطالعات فراوان انجام شده در دانشگاه ها و شرکت های بزرگ برای بررسی کارایی ایمپلنت هایی که تحت درمان SLA قرار گرفته اند حاکی از موفقیت 98.4 درصدی این نوع از روش آماده سازی سطح ایمپلنت ها بوده است. به طور مثال، امروزه برندهایی از قبیل: Adin implant ، Alpha biotech ، Xplant ، Zimmer ، Tiologic Dentaurum ، Hiossen ، MIS ، Biotech Kontact ، Dentium Megagen و شرکت درین کاشت مانا در ایران و غیره از روش آماده سازی سطح ایمپلنت به طریقه SLA استفاده می نمایند. با توجه به مزیت های مطرح شده و تثبیت روش SLA به  عنوان روشی کارآمد بین تولیدکنندگان معروف در سطح دنیا، بیشتر شرکت های ساخت ایمپلنت در ایران نیز از روش مذکور برای درمان سطح قطعات استفاده میکنند. در مطالعه ای که توسط کیم و همکارانش در زمینه زیست سازگاری روش آماده سازی سطح SLA انجام شد، حاکی از نتایج مناسب این روش است. در این مطالعه مشخص شد که این روش منجر به اتصال استخوان به ایمپلنت ( BIC ) مناسب 29 درصدی در طول ایمپلنت میشود. در شکل، تصویر توپوگرافی – SEM ایمپلنت سند بلاست شده سطح SLA در کار تحقیقاتی ایشان، نمایش داده شده است.

سمت راست: توپوگرافی SEM ايمپلنت سندبلاست شده. سمت چپ: توپوگرافی SEM از سطح آماده سازی شده به روش SLA
سمت راست: توپوگرافی SEM ايمپلنت سندبلاست شده. سمت چپ: توپوگرافی SEM از سطح آماده سازی شده به روش SLA

در همین راستا زِترکوئیست و همکاران سال 2010 ، مطابق با شکل، با استفاده از اکسید تیتانیوم به بلاست کردن سطح ایمپلنت های دندانی تیتانیومی پرداختند. در تحقیق ایشان، ذرات اکسید تیتانیوم با میانگین اندازه بیست و پنج میکرومتر به طور متوسط، یک سطح خشن در دامنه یک تا دو میکرومتر روی سطح ایمپلنت دندانی ایجاد کرد. در نهایت عمر کارایی ایمپلنت آماده سازی شده با استفاده از روش بلاست کردن ذرات تیتانیومی بر روی ایمپلنت از جنس تیتانیوم، تقریبا ده سال برآورد شد که عمر مناسب و خوبی برای کارایی ایمپلنت در دهان تلقی میشود.

تصاوير حاصل از SEM ايمپلنت SLA شده در تحقیق زِترکوئیست با بزرگنمايی: الف) 100 × ب) 700 × { 128 }
تصاوير حاصل از SEM ايمپلنت SLA شده در تحقیق زِترکوئیست با بزرگنمايی: الف) 100 × ب) 700 ×

پس از آن، کیم و همکاران، ایمپلنت تیتانیومی گرید چهار با شکل رزوه مارپیچ با ابعاد طول چهار میلیمتر، قطر سه و نیم میلیمتر و ارتفاع گام هفتاد و پنج صدم میلیمتر را با استفاده از ذرات آلومینا سندبلاست کرده و در حمام آب فراصوت فوق خالص شسته و خشک نمودند. در تحقیق ایشان، مورفولوژی سطح، مطابق با شکل، با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی – (SEM) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق ایشان حاکی از آن بود که SLA تأثیرات مفیدی روی زیست سازگاری و تشکیل استخوان در اطراف ایمپلنت تیتانیوم را داشته است. سطح SLA در هر دو حالت مطالعه پاسخ سلول در شرایط آزمایشگاهی و داخل بدن حیوان، زیست سازگاری خوبی را نشان داد و نرخ بقای بسیار عالی ( 87 درصد ) را نشان داده است است.

تصاوير SEM کیم و همکاران از سطح ايمپلنت سند بلاست شده. الف) 200 میکرومتر ب) 20 میکرومتر
تصاوير SEM کیم و همکاران از سطح ايمپلنت سند بلاست شده.
الف) 200 میکرومتر ب) 20 میکرومتر

 

درین کاشت مانا بزرگترین تولید کننده ایمپلنت های دندانی در ایران

جهت خرید ایمپلنت های ایرانی 3a با این شماره تماس بگیرید یا جهت خرید آنلاین روی لینک زیر کلیک کنید

شماره تماس : 02126855680

خرید آنلاین : ایمپلنت

Leave a comment